Algemene informatie jeugdschaatsen

Schaatsen is een heerlijke bezigheid. Om er naar te kijken of om zelf actief te beoefenen: schaatsen is een geweldige sport!

Bij het Jeugdschaatsen laten wij kinderen kennismaken met het schaatsen en leren hen de juiste techniek aan. Wij willen de jeugd enthousiast maken voor deze sport.

Kinderen tussen de 6 en 12 jaar kunnen bij IJsclub Breukelen leren schaatsen onder leiding van enthousiaste jeugdschaatsbegeleiders.

Iedere zaterdagmiddag, van begin oktober tot half maart, gaan ongeveer 50 kinderen uit Breukelen en omstreken naar de kunstijsbaan ‘Vechtsebanen’ in Utrecht, om daar schaatsles te krijgen van half zes tot half zeven. De kinderen worden ingedeeld in groepen aan de hand van hun niveau.

Lid worden?
klik hier
logo-vrijstaand.png

Nws

Wat heb je nodig?

Natuurlijk neem je je eigen geslepen schaatsen mee. Maar je hebt ook een helm, schaatskleding en handschoenen nodig.

De clubhelm en de clubkleding huur je van de IJsclub, de handschoenen schaf je zelf aan. Je bent verplicht om clubhelm, clubkleding en je handschoenen te dragen, dat alles in verband met je eigen veiligheid.

Lage Viking Noren

Als je vorderingen maakt en je trainer het aangeeft, mag je in de les op lage Viking Noren gaan schaatsen of harde schaatsen die net boven de hak uitkomen - type comfort Noor.

( we schaatsen NIET op volledig verharde schoen die de hak klem zetten)

En als het dan nog beter gaat en je kunt goed bochten schaatsen, mag je op hoge Noren.

Zandstra Easy Gliders

Alle kinderen starten eerst op speciale jeugdschaatsen: de Zandstra Easy Gliders.
Wij adviseren je stevige hoge schoenen met een platte zool te dragen, bijvoorbeeld wandelschoenen. Liever geen lage schoenen of laarzen! Ook raden wij aan om in het begin gebruik te maken van de Easy Glider Assist. Dit geeft extra steun. Vooral als je enkels nog niet sterk genoeg zijn. Dan houd je het ook beter een hele les vol.

easygliders.png
Zandstra-easy-glider-assist.jpg
lage noren.png

Lage Noren

ak_43590001-000_a.jp2

Lage Noren comfort harde schoen

Scherpe schaatsen

Het is belangrijk dat je schaatsen goed scherp zijn, want dan heb je meer grip op het ijs. Gedurende het schaatsseizoen kun je het beste je schaatsen 1 of 2 keer laten slijpen (dat kan bijvoorbeeld in Breukelen of Kockengen bij De Lange IJzerwaren- Gereedschappen). Droog na elke les je schaatsen goed af en berg ze droog op tot de volgende les.

Contributie

De kosten voor het lidmaatschap per seizoen bedragen € 120,- per kind. Dit is inclusief entreegeld van de Vechtse Banen Utrecht, helm en kleding.
En als bonus krijg je gratis toegang tot de natuurijsbaan als

er natuurijs ligt in Breukelen!

Zandstra Easy Gliders

Zandstra Easy Gliders Assist - hulpstukjes

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Dankjewel voor je inschrijving.

Leer spelenderwijs

schaatsen,